Wil je me weg hebben?

  Blog verschenen in E-zine platformarbeidsmobiliteit

Gerrit, mijn coachee, kwam briesend binnen. ‘Dit is niet te geloven. Er is mij vertrouwelijkheid beloofd door die trut van een reïntegratieconsulente en dan gaat ze achter mijn rug om toch vertrouwelijke informatie delen! Ze beloven van alles, maar doen, ho maar. Ik zou promotie krijgen, dat was beloofd, vervolgens uitgesteld en daarna opnieuw beloofd. En nu, sinds ik ziek ben, hoor ik er niets meer over terwijl ik er zó hard voor gewerkt heb. Ik kan het toch ook niet helpen dat ik migraine heb en ziek ben. Het is een kwestie van wel willen maar niet kunnen’.
Hij haalde even adem: ‘En nu gaan ze ook nog op de werkvloer over mij roddelen. Iemand vertelde me in vertrouwen dat mijn collega’s denken dat ik allang weer volledig aan het werk kan.’

Gerrit’s zelfvertrouwen was ondermijnd en hij was ervan overtuigd: ze willen me weg hebben. Hij maakte iedereen verwijten, hij verdedigde zich over zijn ziekte, hij maakte sarcastische opmerkingen, kortom: de gifpijlen vlogen me om de oren. Elke vorm van giftige communicatie kwam voorbij: Verwijten, Verdedigen, Vermijden en Verachten.

Als je je cliënt zo hoort communiceren dan weet je: hier speelt ‘gif op gif’. Gerrit reageert op deze manier omdat hij giftige communicatie op zijn werk heeft ervaren. Als reactie hierop reageert hij weer giftig. Als je niets doet, blijft het gif op gif stapelen. Tijd om Gerrit te helpen antigif toe te dienen. Ik legde hem uit wat de stappen daarvoor zijn: Stop, Onderzoek en Samen oplossen, wat ik het SOS-bericht noem. Gerrit zou binnenkort een gesprek hebben met de reïntegratieconsulente en zijn werkgever. Daarom bedachten we hoe hij kon voorkomen dat giftige communicatie zijn relatie met zijn collega’s en werkgever zou verpesten.

Tijdens het gesprek probeerde Gerrit geen gifpijlen te sturen. Hij vertelde zo open mogelijk wat hem had geraakt de afgelopen tijd. Hij vertelde dat hij het lastig vond ziek te zijn en toch op het werk rond te lopen met onzichtbare beperkingen. Het geroddel, de druk en het gevoel van wantrouwen, zijn zelfvertrouwen dat tot onder nulpunt gedaald was, en zijn behoefte aan meer én persoonlijk contact, ook met zijn werkgever. Die laatste vroeg hij op de man af: wil je me weg hebben? Zijn werkgever reageerde met grote ogen en zijn hand op zijn hart: nee!

Dit gesprek bleek het begin van een kentering: het gedoe ligt nu op tafel en kan voorzichtig worden opgeruimd.

Herken giftige communicatie en zoek met je cliënten uit hoe zij antigif kunnen gebruiken!

Sandra

Meer informatie? Lees ons boek: Giftige communicatie, het voorkomen en oplossen van gedoe op het werk door Sandra Hertogh en Annemarie van der Wel.